maandag 19 november 2012

Lekker zingen en 'n bezoekje aan de autofabriek

Vorige week stond er een bezoek aan de autofabriek op het programma. In 1929 sloot de Sovjet-Unie een overeenkomst met Ford waarin werd afgesproken dat de Sovjet-Unie auto-onderdelen van Ford zou kopen en dat Ford daarom zou helpen met het opzetten van een fabriek in Nizhny. Dat gebeurde en de autofabriek GAZ was een feit. Inmiddels is de fabriek stukken kleiner dan in de hoogtijdagen, maar nog steeds worden auto’s gemaakt – vooral bestelbusjes en pick-up trucks.
  

Tijdens de tour door de fabriek gingen er twee andere studenten met mij mee voor het nodige uitleg- en vertaalwerk; want de tour zelf was in het Russisch. Het was helaas verboden om foto’s te maken, dus jullie zullen het met mijn verhaal moeten doen…. We begonnen met een mooi relaas over wat we allemaal wel en niet mochten doen in de fabriek. Een verhaal dat werd verteld door een nors kijkende dame, die al heel wat jaren geleden het cassettebandje met de veiligheidsinstructie ingeslikt leek te hebben. Er volgde namelijk een monotoon verhaal waarin onder andere verteld werd dat we in de fabriek netjes achter elkaar aan moesten lopen en tenslotte als opbeurende afsluiter nog even werd meegedeeld dat er een aantal weken geleden twee medewerkers waren overleden tijdens onveilig werken. Vol goede moede gingen we dus verder naar de fabriekshal  en het was erg leuk om te zien hoe de auto’s in elkaar werden gezet. In het begin van de fabriekshal stond op een lopende band het chassis van de auto en heel langzaam ging het chassis naar voren en werd er telkens een nieuw onderdeel aan of op gezet: spiegels, het motorblok, de ramen, etc. etc. Terwijl we dus door de fabriek liepen, ging de auto er dus steeds meer uitzien als een auto en aan het eind van de lopende band was de auto helemaal af. Toen de werknemers pauze hadden ging iedereen gezellig in de fabriekshal (in de herrie) naast de lopende band zitten met een bak thee en een boterham, prima kantine dus! In de fabriek werd overigens nog druk gebouwd aan een nieuwe productielijn, want GAZ heeft overeenkomsten gesloten met Skoda en binnen een aantal maanden is het de bedoeling dat er hier Skoda Jeti’s van de lopende band rollen. En vanaf 2013 zullen ze beginnen met het in elkaar sleutelen van de Mercedes Sprinter, Volkswagen Jetta en Skoda Octavia. 

Twee weken geleden hadden Valentin en Tatiana (mijn ‘huizbazen’) voor Stefano (mijn Italiaanse huisgenoot) en mij een diner klaargemaakt om ons beiden welkom te heten. Ook hun dochter, een vriendin en de buurman werden uitgenodigd en ze hadden allerlei lekkere Russische gerechten voor ons klaargemaakt. Na het eten ging er opeens een map rond en iedereen werd dolenthousiast. Wat bleek is dat Valentin en Tatiana in het bezit zijn van een heuse karaokemachine en wat is er nou leuker dan op een regenachtige middag wat nummers te zingen?  Normaalgesproken drink ik eerst 'n paar biertjes voordat ik mijn karaoketalenten laat zien, maar dat was deze keer helaas niet mogelijk (gek genoeg kwam de wodka deze middag namelijk niet op tafel….). Nadat Valentin en de buurman eerst wat Russische smartlappen ten gehore hadden gebracht, speelden (of eigenlijk zongen natuurlijk) Stefano en ik op veilig door Engelstalige hits als ‘The sound of silence’ en ‘Let it be’ door de kamer te blèren. Voor mij opnieuw een bevestiging dat het met die zangcarrière toch echt niets gaat worden. Maar erg mooi om mee te maken!

The Voice of Russia
Wat het studeren betreft heb ik deze week van één vak het laatste college, dus ik ben benieuwd welk vak er daarna gaat komen. Voor het andere vak (het vak over de olie- en gasindustrie) ga ik samen met het meisje uit Barcelona een artikel schrijven over de mogelijke veranderingen in de energiehandel tussen Rusland en Japan. Na de kernramp in Fukushima heeft de Japanse overheid namelijk besloten voor 2040 alle kerncentrales gesloten worden. Wij willen gaan uitzoeken wat dit betekent voor de handel in olie en gas tussen Japan en Rusland, want de verwachting is dat Japan meer olie en gas zal gaan importeren uit Rusland. Wordt vervolgd dus!

Al met al heb ik het nog steeds ontzettend goed naar m’n zin hier, het bevalt goed om voor langere tijd in een ander land en andere stad te wonen en te studeren. Elke dag is het weer mooi om hier rond te lopen en nieuwe dingen te ontdekken. Maar ik kijk er ook erg naar uit om eind december / begin januari weer even terug in Nederland te zijn en jullie allemaal weer te zien. Tot snel dus!

1 opmerking:

  1. Ha Pieter, leuk verhaal weer! En wat kun je dat leuk opschrijven over die mevrouw die "dat bandje heeft ingeslikt..."echt lagguhhhhhh. En wat die zangkwaliteiten: dat bepalen wij wel of je wel of niet kan zingen hé?! Dussuh tijdens je verlof in december/januari laat je maar weer even iets van je horen.
    Nou veel plezier weer en succes met je studie.
    Groetjes.....

    BeantwoordenVerwijderen